IngmarForne

Avoin kirje työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmille

 

Arvoisa Työ- ja Oikeusministeri

 

Tämä ei ole kirjoitettu suomeksi, vaikka se niin näyttää olevankin. Syy selviää hieman tuonnempana.

 

Soitin elokuun lopulla Varsinais-Suomessa työ- ja elinkeinotoimistoon. Ensin jouduin odottamaan langalla kuuntelemalla viestiä, jossa ilmoitettiin että “asiantuntijamme” ovat varattuja mutta he vastaavat mahdollisimman pian. Jonotus oli kuulemma maksullista.

 

Niin varmaan. Pitäähän köyhät puhelinoperaattorit saada rahaa jostain. Vuosina 2005-2011 perittiin työvoimatoimistoihin soittaneilta ylihintaa, joka parhaimmillaan oli 3,64125 kertaa normaalin puhelun hintaa. Vaikka eduskunnan oikeusasiamies totesi tämän laittomaksi 22.6.2006 laittomien ylihintojen periminen jatkettiin ainakin vuoden 2011 loppuun, päätelleen eräästä vastauksesta, jonka eräs silloinen ministeri antoi eduskuntakyselyn johdosta.

 

Kansaneläkelaitos, jonka puhelinmaksuista eduskunnan oikeusasiamies antoi ratkaisunsa myös 22.6.2006 ilmoitti oikeusasiamiehelle 22.9.2006, että se ottaa yhteyskeskuksiinsa tulevien puhelujen osalta maksettavakseen ne asiakkaan operaattorille maksamat puhelinkustannukset, jotka ylittävät asiakkaan liittymäsopimuksen mukaiset maksut. Toisin sanoen siltä osin kun ne muutoin olisivat olleet oikeusasiamiehen mukaan laittomia.

 

Työvoimatoimistojen kohdalla laiton käytäntö jatkui kuiten vuoden 2011 loppuun. Eihän työttömillä nyt sentään voi olla oikeuksiakin.

 

Jonotuksen pituudesta johtuen ja siitä että se joka vastasi oli kaikkea muuta kuin “asiantuntija” antoi aihetta epäillä että koska ylihinta on todettu laittomaksi onkin ruvettu tekemään niin että odotetaan jonkin aikaa ihan tietoisesti ennen kuin vastataan. Jonotushan on maksullinen.

 

Pitäähän työttömiltä nyhjätä kaikki mahdollinen.

 

Aloitin puheluni omalla äidinkiellellä joka on Suomessa virallinen kieli. “Asiantuntija” ilmoitti ettei hän sitä osaa. Vaihdoin toiselle kotimaiselle, ja ilmoitin “asiantuntijalle” että Turun ja Porin lääninhallitus vuonna 1997 päätti etten osaa tätä kieltä. Kysyin vielä “asiantuntijalta” onko hänellä vastaanvanlainen päätös, joka kertoisi että hän ei osaa minun äidinkieltäni. Ei kuulemma ollut. Lääninhallituksen päätös vuodelta 1997 on myös syy siihen ettei tätä ole kirjoitettu suomeksi, vaikka se näyttääkin niin olevan.

 

Sitten kysyin tämän “asiantuntijan” nimeä. Silloin “asiantutijan” asiantuntemus vasta paljastuikin. Ei hän katsonut voivansa kertoa sitä. Jos nyt jonotuksen aikana soitettua viestiä pitää paikkansa, niin tämä pitäisi olla jossain nauhalla. Puhelut kuulemma nauhoitetaan palvelun laadun parantamiseksi.

 

Sen kun rupeatte parantamaan!

 

Kävi ilmi että koko isossa organisaatiossa vain yksi henkilö voi hoitaa minun asiani. Perin arveluttavaa tehottomuutta.

 

Jätin loppujen lopuksi soittopyynnön. Kummallista kyllä soitto tulikin. Vieläpä samana päivänä. Kerroin silloisen tilanteeni, ja sovittiin jatkosta, jonka sitten toteutin netin välityksellä.

 

Niin. Netti. Jonotuksen aikana kerrottiin tietysti myös että asioita voi hoitaa netin välityksellä. Kävin katsomassa ennen kuin soitin, ja voin todeta että mahdollisuudet hoitaa asioita sitä kautta olivat minun tapauksessani perin rajalliset, etten sanoisi olemattomat.

 

Tiistaina 1.9.2015 soitin uudestaan. Tällä kertaa en edes yrittänyt puhua omaa äidinkieltäni. Jonotuksen jälkeen jätin soittopyynnön. Nyt on sunnuntai 6.9.2015 eikä kukaan ole soittanut. Puhelimeni on ollut päällä koko ajan paitsi kaksi kertaa, jolloin olen istunut hammaslääkärin tuolissa. On vähän hankala vastata puhelimeen kun suu on täynnä kaikenlaisia vempaimia. Luurin mukaan minulla ei ole yhtään puhelua, johon en olisi vastannut. Joten kukaan ei ole ilmeisesti soittanut.

 

Miten kansalainen voi hoitaa lakisääteisiä velvollisuuksiaan viranomaisen kanssa, kun viranomaiseen ei tunnu saavan yhteyttä millään ilveellä?

 

Tämä onkin varmaan sopiva kysymys maan oikeusministerin pohdittavaksi.

 

Miksei netillä? Kohta yksi. Totesin jo että mahdollisuudet käytännössa ovat varsin rajalliset. Kohta kaksi. Entäs se kuuluisa valinnanvapaus, jota varsinkin kokoomuspoliitikot toitottavat kaiken aikaa. Minä nyt valitsin hoitaa asiani puhelimitse.

 

Tämä on tehottomuus huipussaan. Tehottomuus joka maksaa. Valtiovalta ja eräät muutkin tahot ovat viime aikoina yrittäneen siirtää tämän tehottomuuden kustannukset asiakkaittensa maksettavaksi. Veikkaan että tämä tehottomuus saisi äkkilopun jos vastuullinen taho itse joutuisi maksumieheksi.

 

Ja nyt tullaan sitten siihen kohtaan, jossa naurajat, voivat päätellä mille puolelle asettuvat. J.K.Paasikivi kun sanotaan todenneen että erimelisyyksissä pitää aina pyrkiä saamaan naurajat puolellensa.

 

Ruotsalaislehti Expressen julkaisi 30.6.2006 asianajaja Leif Silberskyn laskun siitä että hän oli puolustanut erästä sittemmin aika tunnettua rikollista. Laskun loppusumma oli 456850 kruunua, josta arvonlisäveroa 91370 kruunua. Mielenkiintoista on kuitenkin että huomattava osuus laskusta oli laskutusta ajanhukasta. Peräti 120960 kruunua oli laskutettu ajanhukasta. 128 tuntia a 945 kruunua. Lisäksi 11 tuntia lisäpalkkiota ja ajanhukkaa a 1029 kruunua tunti. Kun artikkelista ei käy ilmi kuinka suuri osuus tästä on ajanhukkaa jätän sen suosiolla pois laskuista.

 

Mietin että 90€ tunti ei olisi vielä kovin paha hinta turhasta ajanhukasta. Minun tapauksessani tässä on mennyt keskiviikko, torstai ja perjantai hukkaan. Torstaista vähennetään tunti, jolloin en pystynyt vastaamaan puhelimeen. Kolme päivää kertaa kahdeksan tuntia miinus tunti on 23 tunti. 23 tuntia kertaa 90€ tekisi tässä tapauksessa 2070 euroa. Jos vielä laskettaisiin että tällaisia tapauksia olisi vain vaivaiset kymmenen viikossa koko maan työvoimahallinnossa, niin vuositasolla oltaisiin ajanhukan kustannuksissa runsaassa miljoonassa eurossa.

 

Oli Suomessa aika kun viranomaisten kanssa saattoi asioida ainostaan venäjäksi. Jos tämä nykyinen yksikielisyys on saatu aikaan Teidän toistaiseksi varsin lyhyen ministeriuranne aikana saanen onnitella. Olette onnistunut perussuomalaistumaan työvoimapalvelut tehokkaasti, ja erittäin lyhyessä ajassa.

 

Jollei 1.9.2015 esittämääni soittopyyntöön ole vastattu 10.9.2015 mennessä, lisään lisäkustannukset ajanhukasta laskelmaan, ja julkaisen tämän sitten sellaisenaan.

 

Kemiössä 5.9.2015 kello 17.45


 

Ingmar Forne

Kemiönsaari

 

Lisäys 13.9.2015

 

No niin. Nyt on 13.9.2015. Sunnuntai. Kukaan ei ole vastannut 1.9.2015 esittämääni soittopyyntöön kuluneella viikolla. Toteutan näin ollen lupaukseni julkaistaa tämä.

 

Vanhaa perua 2070 euroa. Lisätään siihen sitten kuluneen viikon kustannukset. 5 x 8 tuntia josta vähennetään 3 tuntia, jolloin en voinut vastata puhelimeen tekee 37 tuntia. 37 tuntia a 90 euroa tekee 3330 euroa. Yhteensä vanhan kanssa siis 5400 euroa. Yhden henkilön kohdalla.

 

Taivas tietää kuinka moni muu on vastaavassa tilanteessa. Työvoimaviranomaisten tehottomuusloukussa. Onhan työttömiä useita satoja tuhansia.






 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän ingmarforne kuva
Ingmar Forne

Tässä on pyyntö ilmoittaa kommenteista sähköpostiini. Ei muuta.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

SSS-hallitus ajaa Suomea taaksepäin. Toisin kuin perjantaina seisahtuvat bussit :)

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Ensinnäkään perusuomalaiset eivät ole olleet koko hallituksessa ,kun näistä te "palveluiden "muutoksista on tehty päätöksiä.Sama koskee KELAa,joka on vuosikymmenet ollut keskustan käsissä.Työvoimapalvelujen ,sekä kelan palvelujen muutokset,eli se,etteivät ihmiset enää saa palvelua henkilökohtaisesti,ilman ajanvarausta vaan ovat pakotettuja hoitamaan asiansa puhelimitse,tahi netin kautta,ei siis ole perussuomalaisten ideoimaa.

Kuitenkaan mikään taho ei voi pakottaa netin käyttöön,eikä es.verkkopankkitunnusten,tahi vastaavien hankintaan,eikä myöskään omistamaan puhelinta.Ei sillä,että kaikilla olisi edes varaa näihinkään.Törkeyden huippuja ne,kun virkailija vaatii yli 60v.ihmiseltä netin kautta täytettäväksi "lomautuslappuja",vaikkei ihmisellä ole edes nettiä,eikä sitä osaa käyttää.Kahvitaukoa ei saa häiritä.TE-toimistoissa onkin juuri remontoidut huoneet tyhjillään,kyllä kelpaa erilaisten delegaatioiden vierailla,ja näille paikkoja esitellä..

Ne ärsyttävät työttömät ainoastaan häiritsevät tunkeilevilla kysymyksillään.

Kuitenkin jokaisella on oikeus saada palvelua henkilökohtaisesti,ei voida pakottaa netin tai puhelimen varaan.Syylliset saa siis hakea muualta kuin perusuomalaisista."Puhelinpalvelu" on takkuilut vuosikausia,jonoineen.

Ei muuta.

Käyttäjän ingmarforne kuva
Ingmar Forne

Tällä hetkellä ylimpänä vastuussa olevana on Perussuomalainen ministeri.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset