Tunkkainen oikeustaju!

Lehdet tietävät tänään 10.9.2016 kertoa että eduskunnan oikeusasiamies on antanut Kemiönsaaren kunnanhallituksen enemmistölle moitteet. Enemmistö tässä tapuksessa oli kunnanhallituksen enemmistö vuonna 2015 ja se koostui seuraavista henkilöistä:

 

Veronica Heikkilä (SDP), Veijo Lücke (Vapaa Yhteistoiminta), Martti Murto (Vapaa Yhteistoiminta), Ann Nyström (Vapaa Yhteistoiminta) och Kim Viljanen (Vapaa Yhteistoiminta).

 

9.12.2014 kunnanvaltuusto tekee eräässä asiassa päätöksen. Eräs osa-yleiskaava hyväksytään äänestyksen jälkeen.

 

20.1.2015 kunnanhallitus tarkastaa tämän ja muiden kunnanvaltuuston joulukuussa 2014 tekemien päätösten laillisuuden. Kukaan ei ehdota mitään poikkevaa, vaan kunnanhallitus päättää yksimielisesti että päätökset ovat lainmukaisia, ja että niitä voidaan panna täytäntöön.

Tästä osa-yleiskaavasta päätöksestä tehdään kuitenkin valitus Turun Hallinto-oikeuteen.

 

Hallinto-oikeus pyytää kunnalta lausuntoa. Lausuntopyyntö käsitellään kunnanhallituksessa 31.3.2015, jolloin yllä mainittu enemmistö äänillään päättää ettei mitään lausuntoa anneta.

 

Hallinto-oikeus pyytää uudestaan lausuntoa, ja esittää lisäksi että kunnanvaltuustolle on varattava tilaisuus antaa lausuntonsa asiasta. Asia käsitellään uudelleen kunnanhallituksessa 28.4.2015. Yllä mainittu enemmistö päättää äänillään uudelleen ettei mitään lausuntoa anneta, ja lisäksi ettei asiaa valmistella kunnanvaltuuston käsittelyä varten.

 

17.6.2015 Kemiönsaaren kunnanvaltuusto päättää omasta aloitteestaan antaa hallinto-oikeudelle sen pyytämää lausuntoa asiasta. Mutta enemmistö onnistui kyllä aikeissaan saada asia venymään. Se on edelleen kesken hallinto-oikeudessa.

 

Kunnanhallituksen lausunto on verrattavissa siihen että kutsutaan todistajaksi käräjille. Kun on päätetty ettei kunnanhallitus anna lausuntoa on se verrattavissa todistajaan, joka on kutsuttu käräjille todistamaan, ja paikan päällä kieltäytyy todistamasta. En ole asiasta perillä, mutta epäilenpä ettei sellaisesta selviä ilman seuraamuksia. Todistuksen antaminen taitaa kuulua kansalaisvelvollisuuksiin.

 

Åbo Underrättelser lehdessä kirjoitetaan 10.9.2016 että ydinkysymys tässä olisi kunnanvaltuuston päätös 9.12.2014 hyväksyä osa-yleiskaava.

 

Ei! Ei todellakaan. Ydinkysymys tässä on se että on estetty todistajalausunnon antamista.

 

Eduskunnan oikeusasiamies antaa 29.8.2016 moitteet edellä mainitulle kunnanhallituksen enemmistölle.

 

Moitteita tulee siitä ettei ole huolehdittu siitä että oikeudenkäynti tarpeettomasti pitkittyy. Näin on toimittu oikeusturvaa vastaan. Ylipitkiä oikeudenkäyntejä on asia, josta Suomi on saanut langettavia tuomioita Euroopan Ihmisoikeus Tuomioistumelta. Itse asiassa Suomi ei ole mikään ihmisoikeuksien mallimaa lainkaan. Suomella on EIT:stä enemmän langettavia tuomioita kun Ruotsilla, Norjalla ja Tanskalla yhteensä.

 

“Kunnanhallituksen enemmistö on siten laiminlyönyt velvollisuuttaan edistää oikeusturvan toteutumisen eli laiminlyönyt perusoikeuksia ja vapauksia ja ihmisoikeuksia, jotka kuuluvat oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin.”

 

Tästä lankeaa kyllä myös varjo tilintarkastajan päälle. Tämä ettei annettu lausuntoa hallinto-oikeudelle kiinnitti kyllä tilintarkastajan huomiota. Kunnanhallitus vastasi tilintarkastajan kysymykseen asiasta 26.4.2016, jolloin kunnanhallituksen kokoonpano oli hieman toinen kun vuonna 2015. Martti Murto ei ollut enää jäsen. Ja entinen enemmistö oli vaihtunut vähemmistöksi, kun Vapaa Yhteistominta oli menettänyt yhden paikan RKP:lle.

 

Vähemmistöön jääneet halusivat vastata että “Kunnanhallituksen 31.3.2015 päätös perustui ajatukseen, että kunnanhallitus ei halua lausunnon muodossa ottaa kantaa asian käsittelyyn. Asian käsittelystä vastasi Turun hallinto-oikeus, jolla kunnanhallituksen käsityksen mukaan oli kaikki asian käsittelemiseksi tarvittava tieto käytössään.”

 

Saanen huomauttaa että Turun Hallinto-oikeus ilmeisesti oli sitä mieltä ettei sillä ollut kaikki asian käsittelemiseksi tarvittava tieto käytössään, koska kysyi lausunnon perään sitten toistamiseen.

 

Hallituksen päätökseksi tuli kuitenkin jotain aivan muuta kun se mitä Lücke & kumppanit halusivat. Hyväksytyn päätöksen mukaan hallitus tunnusti tehneensä väärin. Lücke & kumppanit esittivät eriävän mielipiteen. Paitsi Nyström.

 

Minusta olisi voinut odottaa että asiasta olisi mainittu edes jotenkin  tilintarkastuskertomuksessa. Tästä asiasta ei ole kuitenkaan mainittu yhtään mitään Kemiönsaaren kunnan vuoden 2015 tilintarkastuskertomuksessa. Tilintarkastuslautakunta on pimittänyt käsityksensä tästä aivan täysin, ainakin valtuustolta. Epäilen että tilintarkastajaa on jotenkin painostettu, mutta kun siitä ei ole minkäänlaisia pitäviä todisteita.

 

Oikeusasiamies sai vuonna 2015 4759 kantelua. Niistä vain 777 johti toimenpiteisiin. Saatuaan tietää että oikeusasiamies tutkii kantelua viranomainen korjasi toimintaansa itse 24 tapauksessa.

 

Nyt on sitten mielenkiintoista katsoa Vapaan Yhteistoiminnan reaktio oikeusasiamihen moitteisiin. Rune Friman – Vapaan Yhteistoiminnan puheenjohtaja – väittää että on lausuntoa hallinto-oikeudelle on annettu. Mielenkiintoinen väite siinä mielessä että kunnanhallituksen pöytäkirjan mukaan on päätetty ettei mitään lausuntoa anneta. Hallinto-oikeus on toista mieltä. Oikeusasiamies on toista mieltä. Ja ajan myötä ei ole väliä mitä Friman väittää. Vain pöytäkirja kertoo mitä on itse asiassa tapahtunut. Historia antaa lopullisen tuomion.

 

Veijo Lücke kertoo lehdessä että hän eduskunnan oikeusasiamiehen moitteista huolimatta tekisi saman uudestaan. (Eli kieltäytyisi todistamasta oikeudenkäynnissä.)

 

“Emme päässeet eteenpäin keskusteluissa kunnanhallituksessa” väittää Lücke.

 

Mutta ilmeisesti tilintarkastuslautakunnassa on päästy, kun asiasta ei ole mainintaa tilintarkastuskertomuksessa.

 

“Kunnan pitää olla neutraali eikä yrittää vaikuttaa tuomioistuimeen”, sanoo Lücke lehdessä 10.9.2016.

 

Täyttä puppua! Se että estettiin todistusta oikeudessa kyllä vaikutti juuri päinvastoin. Se vääristi oikeuskäsittelyä ja pitkitti sitä turhaan. Mutta kiitos ja kunnia hallinto-oikeudelle. Se ei antanut periksi. Lisäksi on aivan selvää että tällä tavalla toimien haluttiin itse asiassa pitkittää oikeusprosessia mahdollisimman pitkään.

 

Luotan kyllä ennemmin riippumattomaan tuomioistuimeen kuin Lückeen, kun on kyse oikeudesta. Lückellä on lievästi sanottuna tunkkainen oikeustaju. Niin kuin monella muullakin Vapaan Yhteistoiminnan riveissä.

 

Nyt Lücke tähdentää että hallintojohtosäännön mukaan on hallituksen tehtävä antaa lausuntoja. Kas kun on kahdesti päätetty ettei anneta. Ja sitten vielä päälle päätteeksi väitetään että kyllä on annettu, vaikka on nimenomaisesti päätetty ettei anneta.

 

Kun ei ilmeisesti itsekään tiedä mitä on päätetty. Ehkä olisi aika todeta että istuu väärällä pallilla.

 

Maanantaina 12.9.2016 kunnanvaltuuston kokouksessa on muutamia lausuntoja kun pitää antaa hallinto-oikeudelle. Miksei nyt sitten kunnanhallitus?

 

Kun olen tiedustellut asiasta perillä olevilta tahoilta, minulle on kerrottu että hallinto-oikeudelta on kysytty, ja että hallinto-oikeus on tähdentänyt että lausunnon pitää antaa juuri kunnanvaltuusto.

 

Kas, kas! Ilmeisesti kunnanhallitus on menettänyt hallinto-oikeuden luottamuksen. Ei oteta enää riskiä että oikeudenkäynti pitkittyisi turhaan joutavien takia. Joten pyydetään kunnanhallituksen sijasta lausuntoa valtuustolta.

 

Näin ollen voidaan väittää että Vapaan Yhteistoiminnan takia kunnan luottamus on kärsinyt.

 

ingmarforne
Sosialidemokraatit Kemiönsaari

Humanististen tieteiden kandidaatti. Aidon oikeudenmukaisuuden toisinajattelija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu