IngmarForne

Dragsfjärdsvägen 122

25700 Kimito

Tervehdys, herra toimitusjohtaja!

Olen saanut Teidän yritykseltä kaksi nimetöntä kirjettä. Ne ovat siinä mielessä nimettömiä että niissä ei ole kenenkään henkilön allekirjoitus. Kun ei löydy ketään vastuullista muuten niin käytän Yamashita eli Medina standardia. Siitä seuraavassa:

Osoitetietokannassanne on vanhaa tietoa. Katuosoitteeni on muttunut vaikka talo ei mielestäni ole ryöminyt mihinkään.

Kun Korkein Oikeus on päättänyt että paperilaskusta saa periä maksua, niin ilmeisesti katsotte että pitää tilaisuudesta ottaa vaarin. Hyvä on. Asian ydin lienee kuitenkin hiukan toisaalla.

Nyt on sitten marraskuu ja ensimmäinen paperilasku, josta yhtiönne perii 1,90 euroa, on saapunut.

Kun lukee tarkasti, käy ilmi että tästä menee 1,532 euroa yhtiöllenne, ja 0,368 euroa valtiolle, arvonlisäveron muodossa.

Olin ajatellut pyytää saada laskua tulevaisuudessa sähköpostitse, mutta koska nyt käy ilmi että valtiokin saa tästä jotain, olen päättänyt pysyä paperilaskun kannalla. Maksaisin kylläkin mieluummin tuloverona, kuin arvonlisäverona, mutta nykyhallitus kun ei nyt tuloveroista pidä. Ne kun ilmeisesti rasittavat veronmaksukykyisiä rikkaita liikaa.

Päätöksenne ryhtyä perimään 1,90 paperilaskusta on siis - myös - veropoliittinen kannanotto. Tuloverojen suhteen valtio aikoo lähivuosina lopettaa mahdollisuuden maksaa vuoden aikana hiukan liikaa, joten tilaisuudet vapaaehtoiseen veronmaksuun tulevat vähenemään. Te olette kiitettävästi luonut uuden sellaisen.

Julkinen koulutus ei ole olemassa opiskelijoiden hyödyksi eikä myöskään heidän vanhempiensa hyödyksi. Julkinen koulutus on hyödyksi sosiaalisen järjestyksen takia. Lajina olemme huomanneet että on hyödyllistä että väestö on kouluttautunutta. Jokainen hyötyy elämänsä joka sekunti siitä että hänellä on julkinen koulutus. Joten tässä yksi syy miksi minä mielelläni maksan veroja, vaikka minulla ei ole lapsia missään koulussa. Maksan mielelläni veroja sen takia etten halua elää maassa, jossa on koko joukon tietämättömiä ihmisiä.

Tietämys ei ole siunaus. Se on rangaistus. Koska joutuu sietämään kaikki tietämättömät tyhmyrit.

Siitä en pidä että yhtiönne on suostunut valtion yksityiseksi publikaaniksi, joten siitä aion protestoida omalla tavallani. Minusta veronkanto pitää olla viranomaisten käsissä.

Kun nyt olen maksanut marraskuun laskuni, maksoin sen ilman viitenumeroa. Sekä lisäsin hiukan maksettava määrä, koska onhan aivan liian ankeaa, että saatte vain 1,532 euroa siitä että kannatte valtiolle veroa vaivaiset 0,368 euroa. Köyhä publikaani kun olette. Sehän on vain 4,163 kertaa kannetun veron määrää.

Oli kyllä aivan turhaa muutella tuotenimikkeitä. Nähdäkseni ainoa muutos aikaisempaan on se että hinnat (minulla on kaksi liittymää) jonkin verran muuttuvat. En edes tiedä onko puhelinliittymän internetyhteys uusi asia, kun en ole käyttänyt, enkä aio tulevaisuudessakaan käyttää nettiä puhelimessa. Pidän nettiä mahdollisimman kaukana puhelimesta ihan tietoturvasyistä. Se toinen liittymä on sitten pelkästään nettiä varten. Se on lähinnä tavallisen internet yhteyteni varmuus-yhteys, jos se varsinainen joskus lakkaa väliaikaisesti toimimasta.

Nimikkeiden muuttaminen tai uusien keksiminen on nykyään ajan hengessä. Hallitus esimerkiksi keksii pakkotyölle ja orjuudelle uusia nimikkeitä sen minkä ehtii.

e-laskusta minulla on sikäli huonoja kokemuksia, että sitten kun sellaisen haluaa lopettaa, ja tekee aivan tarkalleen saatujen ja pyydettyjen ohjeiden mukaan, niin pankkitili tyhjennetään ensin täysin ja saa odottaa muutaman viikon ilman rahaa, ennen kun saa rahansa takaisin tilille. Tämä sattui kymmenisen vuotta sitten, enkä ole sen jälkeen suostunut e-laskuun. En halua.

DNA SuperÄlypaketti. Meikäläisen näkökulmasta melkein hupaisa nimi. Älykännykkää kun ei ole, eikä tule, ellei sitten ihan väkisin. On minulla varastossa yksi senioripuhelin omani lisäksi.

Sillä aikaa kun mietitte asioita, voitte lukea seuraavaa:

Minun tietääkseni mikään laki ei pakota ilmoittamaan viitenumeroa. Maksaminen on pakollista. Jos taas viitenumeron ilmoittaminen on jonkin lain mukaan pakko ilmoittaa, ilmoitan sen kyllä sitten, omalla tavallani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

DNA hinnasto:
Paperilasku 1,90 euroa.
Sähköpostilasku/e-lasku 0 euroa.

Ilmeisesti jonkun mielestä tämän pitäisi saada jonkun toisen maksamaan posti- ja materiaalikulut puolestaan, vaikka ilmainenkin vaihtoehto olisi tarjolla.

E-laskun suoritus ei muuten koskaan lähde tililtä, jos asiakas ei sitä erikseen hyväksy.

Ingmar Forne

Janne ei tietysti ymmärrä että tähän asti posti- ja materiaalikulut ovat sisältyneet niihin kuluihin, jotka sisältyvät palvelun hinnoitteluun muutenkin. Eivät sisälly enää.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

No joku senkin on maksanut, eikä se ole viime kädessä DNA.
Parempi että palvelusta maksavat ne jotka sitä haluavat, eivätkä myös ne jotka sitä eivät halua.

Mikä vika maksuttomassa sähköpostilaskussa on, sinullahan on kunnan ylläpitämä s-posti ja voit lukea niitä kunnan piikkiin työaikana?

Ingmar Forne Vastaus kommenttiin #5

Et ole taas ottanut asioista selvää, vaan levittelet olettamuksia tapasi mukaan. En näe vaivan arvoista oikaistaa. Sinun kohdalla se on ajan haaskausta, koska totuuden kertominen ei mene jakeluun kuitenkaan.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Ihan vain ´vertaistukena´ tuohon 1,90€:n paperilaskuun DNA:lta.

Yrityksiltä - oli ne sitten yhden miehen lafka tai 10.000 työllistävä paperikonserni- ottaa Elisa 7,90€/paperilasku ja tähän verot päälle.

Tätä laillistettua ryöstöä on käsittääkseni harrastettu jo lähes pari vuotta ; meidän pikkunarikkaan tulee puhelinlaskut s-postitse.

Ingmar Forne

Valtiovalta aikoo lopettaa paperikirjeiden lähettämisen. Laskuja ei enää lähetetä paperikirjeellä. Miten käy postipalvelujen kera tulevaisuudessa?

Käyttäjän pekkaopollanen kuva
Pekka Olavi Pöllänen

Welho/dna oli niin rahan ahne, että ei kehtaa sanoa. Sain maksaa niin paljon, että sillä summalla vuosien varrella olisi voinut palkata vuodeksi jonkun näpyttelemään kaiken. 350M taisi olla vajaa 70€/kk neljä vuotta sitten. Starman 400M on nyt 14,88€/kk. Puhumattakaan kaikista S ja HD kanavista. Heille ei kelvannut edes muuttoilmoitus ulkomaille palveluiden irtisanomiseen, piti viedä läpyskä.

Ja minulle tulee laskuja ainostaan sähköpostiin.

Toimituksen poiminnat